Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Romualda Traugutta w Grzymiszewie

POZNAJ POLSKĘ / ZIEMIA LUBUSKA

W ramach projektu „Poznaj Polskę”  50 uczniów  i 4 opiekunów  mogło odwiedzić ziemię lubuską w czasie dwudniowej wycieczki w dniach 11-12 października 2022 r.

Wczesnym rankiem wyruszyliśmy autokarem w podróż.  Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od Świebodzina, gdzie przywitał  nas pan przewodnik. Spacerkiem udaliśmy się do pomnika Chrystusa Króla, czyli najwyższego posągu Chrystusa na świecie. Postać ma 33 metry wysokości i ramiona o rozpiętości 25 metrów. Następnie udaliśmy się na zwiedzanie miasta: malowniczego rynku z ławeczką Czesława Niemena. Tam także podziwialiśmy ratusz z wieżą i gotycki kościół pw. Św. Michała. Ze Świebodzina pojechaliśmy do Zielonej Góry

Spacer po zabytkach Zielonej Góry – stolicy polskiego winiarstwa i stolicy województwa lubuskiego, zaczęliśmy od Starego Rynku, czyli głównego placu wypełnionego mieszczańskimi kamieniczkami z  XVIII i XIX w. Szczególną uwagę zwróciliśmy na Ratusz, Kościół Matki Boskiej Częstochowskiej.       Spacerowaliśmy deptakiem Stefana Żeromskiego do najsłynniejszego pomnika miasta przedstawiającego boga wina – Bachusa. Idąc Aleją Niepodległości dotarliśmy do gmachu Lubuskiego Teatru i Muzeum Ziemi Lubuskiej, w którym poznaliśmy historię i kulturę regionu lubuskiego. Pobyt w Zielonej Górze zakończyliśmy wizytą w Ogrodzie Botanicznym.

Kolejnym punktem naszego zwiedzania był Kościół w Klępsku nazywany perłą architektury drewnianej i unikatowym przykładem sztuki protestanckiej z elementami renesansowymi. Na szczególną uwagę zasługuje tam 117 malowideł o tematyce biblijnej, które zdobią ściany, chrzcielnica i ołtarz gotycki Matki Boskiej z Dzieciątkiem pochodzący z około 1400 roku. Pierwszy dzień naszej wyprawy zakończyliśmy w pensjonacie „Sage”, gdzie  zjedliśmy pyszną obiadokolację i zakwaterowaliśmy się w wygodnych pokojach.

Drugiego dnia  po śniadaniu pojechaliśmy do Międzyrzecza, gdzie czekał na nas pan przewodnik. Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy od pobytu w  Zamku w Międzyrzeczu  i Muzeum Ziemi Międzyrzeckiej. Następnie  udaliśmy się na spacer po mieście , zobaczyliśmy  malowniczy rynek z ratuszem i zakupiliśmy pamiątki. Następnie odwiedziliśmy Gościkowo – Paradyż – najcenniejszy zabytek sztuki sakralnej w zachodniej Polsce.

Pocysterski zespół klasztorny  składa się z barokowego klasztoru i Kościoła  Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. W muzeum paradyskim mogliśmy podziwiać cenne starodruki i inne pamiątki, które pozostawili po sobie cystersi.

Naszą wyprawę zakończyliśmy w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym – systemie umocnień stworzonym przez Niemców w latach 1933-44 dla ochrony wschodniej granicy Rzeszy. Podziemia MRU są największym i najważniejszym zimowiskiem nietoperzy w Polsce. Zwiedzaliśmy podziemne korytarze w towarzystwie przewodnika. Fortyfikacja ta ma unikatowy charakter i jest jedną z największych tego typu na świecie. Atrakcją  na zakończenie zwiedzania była przejażdżka wozem bojowym.

Po zakończeniu zwiedzania pożegnaliśmy pana przewodnika Mariusza i pojechaliśmy na obiad do restauracji „Neo”.

Zmęczeni, ale pełni wrażeń powróciliśmy wieczorem do Grzymiszewa.