„Świat ukryty w słowach” – wyjątkowa edukacyjna podróż w naszej szkole

W dniach 28–31 października nasza szkoła zamieniła się w przestrzeń pełną kreatywności, współpracy i językowych odkryć dzięki projektowi edukacyjnemu „Świat ukryty w słowach”. Wydarzenie przygotowane przez nauczycieli klas IV–VIII było nie tylko okazją do rozwijania umiejętności językowych, ale także inspiracją do eksplorowania świata słów w różnych kontekstach.

Głównymi celami projektu były:

  • rozwój kreatywnego i krytycznego myślenia,
  • analiza słów w ich różnorodnym znaczeniu,
  • tworzenie kreatywnych projektów,
  • rozwój umiejętności współpracy i prezentacji,
  • integracja wiedzy z różnych przedmiotów.

Podczas warsztatów uczniowie szukali odpowiedzi na kluczowe pytania, takie jak:

  • Skąd pochodzą słowa?
  • Jak kształtują naszą wyobraźnię?
  • Jak słowa opisują nasz świat i jak go zmieniają?
  • Jak język pomaga zrozumieć liczby, organizmy żywe czy zmiany na naszej planecie?
  • Czy istnieją uniwersalne słowa, które łączą wszystkie języki?

Eksploracja w terenie i warsztatowe odkrycia

W ramach projektu uczniowie odwiedzili lokalne miejsca, takie jak Ochotnicza Straż Pożarna, biblioteka, apteka, sklepy Żabka i Społem, pracownia artystyczna czy kościół. W tych przestrzeniach odkrywali charakterystyczne dla nich słowa, analizując ich znaczenie i zastosowanie. W grze terenowej „Przemieniamy wieś w słowa” młodzież mapowała kluczowe punkty miejscowości, tworząc poetyckie tablice, reklamy i hasła oddające klimat odkrywanych lokalizacji.

Debata oksfordzka – potęga słów w działaniu

Kulminacyjnym punktem projektu była debata oksfordzka pod tezą: „Słowa mają większą moc niż działanie”. Uczniowie klas VII–VIII, przygotowywani pod kierunkiem nauczycieli oraz wsparci inspirującym wykładem dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Tuliszkowie, stanęli przed wyzwaniem argumentowania, prezentowania swoich racji i prowadzenia merytorycznej dyskusji. Było to nie tylko okazją do rozwijania kompetencji oratorskich, ale również praktyczną lekcją krytycznego myślenia i sztuki argumentacji.

Kreatywność w przestrzeni szkolnej

Projektowi towarzyszyła wyjątkowa aranżacja przestrzeni szkolnej, która stała się inspiracją do działania i uczenia się w sposób angażujący wszystkie zmysły. Wspólne działania uczniów i nauczycieli pokazały, że nauka może przybrać ciekawą, twórczą formę, a współpraca i zabawa mogą prowadzić do wartościowych efektów edukacyjnych.

„Świat ukryty w słowach” to wydarzenie, które nie tylko rozwinęło kompetencje językowe uczniów, ale także uświadomiło im, jak ważną rolę pełnią słowa w naszym życiu – zarówno w budowaniu relacji, jak i w opisywaniu otaczającego świata. To była wyjątkowa podróż w świat wyobraźni, wiedzy i kreatywności!

Przewijanie do góry